Random image

Hoe worden de woningen toegewezen?

Op het inschrijfformulier kun je aangeven in welke woningtypes je geinteresseerd bent. Zodra je aan de beurt bent voor een woning die aansluit op jouw wensen, sturen wij jou via jouw eigen SHWJ portaal een ticket. Zorg er dus voor dat je je portaal/mail in de gaten houdt.

Als we je een woning aanbieden, ontvang je details over de grootte van de woning, de locatie, de kale huurprijs en de maandelijkse servicekosten. Ook informeren we je of de woning eigen aansluitingen heeft voor elektra, gas en water, waarvoor je dan zelf een contract moet afsluiten, of dat dit via de SHWJ loopt. Op basis van deze informatie kun je aan ons doorgeven of je de woning wilt bezichtigen.

Check inkomen/check inschrijving HurenInHollandRijnland

Een eerste check op het inkomen vindt plaats op het moment dat we je een woning voor bezichtiging aanbieden. We vragen je naar je werksituatie en de hoogte van je inkomen. Als je na de bezichtiging besluit om de aangeboden woning te huren, dan vragen we je om op korte termijn recente inkomensgegevens bij ons aan te leveren. Hierbij zal het meestal gaan om recente loonstroken en de laatste jaaropgave.

Om je kans op een reguliere woning op langere termijn te vergroten moet je ook ingeschreven staan bij hureninhollandrijnland.nl. We zullen je om een bewijs van inschrijving vragen. De tijd van inschrijving bij hureninhollandrijnland.nl dient minimaal overeen te komen met de inschrijftijd bij de SHWJ.

Hou er rekening mee dat je de woning niet toegewezen krijgt als je niet op tijd de gevraagde gegevens aanlevert!

Woning bezichtigen

Als je de woning wilt bezichtigen, ontvang je van ons de naam en contactgegevens van de huidige huurder. Je kunt zelf een afspraak maken voor de bezichtiging, in overleg met de huurder. Onze huurders werken vaak overdag, dus vaak wordt de bezichtiging in de late middag of vroege avond gepland. In sommige gevallen is het ook mogelijk om de woning in het weekend te bezichtigen. 

Waarborgsom

Wanneer je bij ons een woning huurt, betaal je een waarborgsom van 70,- euro. Deze borgsom ontvang je in principe terug wanneer je de huur opzegt. Bij het beëindigen van de huur wordt gecontroleerd of de woning schoon en netjes is achtergelaten en of er nog openstaande huurbedragen zijn. Eventuele kosten of openstaande bedragen worden verrekend met de borgsom.

Overname van aanpassingen gemaakt aan de woning

In de huurovereenkomst staat dat bij vertrek uit de woning alle aangebrachte wijzigingen ongedaan gemaakt moeten worden. Echter is het ook mogelijk om woningverbeteringen van de vorige huurder over te nemen.

Voordat je wijzigingen van de vorige huurder overneemt, is het belangrijk om altijd eerst contact op te nemen met de de SHWJ. Dit kan via de mail/telefoon, maar er wordt ook een kopie gemaakt van het overnameformulier. Wij kunnen je dan informeren of de aanpassing kwalificeert als een woningverbetering, of dat jij de verantwoordelijkheid van de wijziging overneemt van de vorige huurder voor wanneer jouw eigen huurovereenkomst wordt beëindigd. 

Als wij akkoord gaan met de overdracht van wijzigingen en/of aanpassingen, vragen we je om bij de eindinspectie/sleuteloverdracht een ondertekende versie van het overnameformulier bij ons in te leveren. Deze verklaring bevestigt dat jij als nieuwe huurder de veranderingen/aanpassingen hebt overgenomen.

Heb je twijfels of vragen? Neem gerust contact met ons op.

Geef op tijd aan ons door of je de woning wilt huren

Voor het bezichtigen van een woning hanteren wij een korte termijn. Het is essentieel om je aan de afgesproken tijd te houden. Laat je ons niet tijdig weten of je de woning wilt huren, dan bestaat het risico dat de woning direct na het verstrijken van de termijn aan de volgende kandidaat wordt aangeboden. Zorg er dus voor dat je altijd op tijd contact met de vorige huurder opneemt voor een bezichtiging, de datum van bezichtiging aan ons doorgeeft en hierna ook tijdig doorgeeft of je de woning wilt huren.

Kun je door omstandigheden niet binnen de tijd contact opnemen met ons of de woning bezichtigen? Dan kan je iemand anders vragen om namens jou contact op te nemen en/of te bezichtigen. Mocht je een ander probleem hebben neem dan contact met ons op via een ticket via je eigen portaal, de mail (info@shwj.nl) of bel ons op 071 513 46 18

Lukt het je niet om contact te leggen met de huidige huurder?

Als de huidige huurder de telefoon niet opneemt en je niet terugbelt, nadat je hem/haar een paar keer hebt geprobeerd te bereiken, laat dit dan op tijd weten. Bel ons voordat de termijn verstreken is waarop je moet aangeven of je de woning wilt huren en dan zoeken we samen naar een oplossing.

Ik Zoek Een Woning

Contact en Communicatie

In de communicatie tussen ons en onze (toekomstige) huurders hanteert de SHWJ een aantal strikte gedragsregels. Deze regels gelden voor e-mailverkeer, telefonisch contact of persoonlijk contact met onze medewerkers en/of bedrijven die ons vertegenwoordigen op locatie of kantoor. De huisregels zijn te vinden in het onderstaande document.

Zorg dat je gegevens blijven kloppen!

Wanneer je ingeschreven bent moet je er zelf voor zorgen dat we je kunnen blijven bereiken. Als je bijvoorbeeld van email, huisadres of van telefoonnummer verandert, geef dit dan altijd direct door op de portal. Wanneer je aan de beurt bent voor een woning, dan nemen wij telefonisch contact met je op. Als je telefoonnummer niet meer klopt, dan sturen we je een mail. Als je niet op deze mail reageert of de mail als onbestelbaar naar ons terugkomt, dan word je uitgeschreven. Zorg ervoor dat je het domein @shwj.nl aan je lijst van veilige afzenders toevoegt.