Random image

Huur en huurbetaling

De huur van woonruimte wordt altijd vooruitbetaald. Bij het ondertekenen van het huurcontract voldoe je de eerste huurbetaling per pin op ons kantoor.

Wanneer je het contract ondertekent vragen we je om ons te machtigen om de huur in de toekomst per automatische incasso van je rekening af te schrijven. Zo ben je er zeker van dat de huur altijd op tijd wordt voldaan. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent.

De huur wordt maandelijks op de eerste dag van de maand van je rekening afgeschreven. Zorg er dus voor dat je aan het begin van de maand genoeg geld op je rekening hebt staan!

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Boete als je de huur te laat betaalt

Als je de huur (of de afrekening van de bijkomende kosten) te laat betaalt, dan brengen we een boete van €11,– in rekening.

De maandelijkse huur bestaat uit twee delen:

  • de ‘kale’ of ‘netto’ huur die je betaalt voor het gebruik van de woonruimte
  • de servicekosten, ook wel bijkomende kosten genoemd

Toelichting servicekosten

Servicekosten worden ook wel bijkomende kosten genoemd. Het bedrag dat je aan servicekosten betaalt is een voorschotbedrag. Bij servicekosten kan het gaan om kosten voor bijvoorbeeld de levering van elektriciteit of water, het schoonhouden van de portieken, de glasbewassing en deelname aan het glas- en ontstoppingsfonds.

Niet iedere huurder betaalt hetzelfde bedrag aan servicekosten. In sommige complexen worden de kosten voor de energie en het water via de servicekosten afgerekend. Maar er zijn ook woningen die een eigen aansluiting voor gas, elektriciteit en water hebben. In dat geval loopt de betaling direct via het energie- en waterbedrijf.

Jaarlijkse afrekening servicekosten
Als je een woning aangeboden krijgt, dan vertellen we je of de energiekosten en het water al bij de servicekosten zijn inbegrepen. In het servicekostenoverzicht dat bij je huurcontract wordt zit, kun je zien welke servicekosten er precies via de SHWJ lopen. Elk jaar voor 1 juli krijg je van ons een overzicht van de betaalde voorschotbedragen en de werkelijke servicekosten.

Verrekening jaarlijkse servicekosten
Als je te veel servicekosten hebt betaald, dan krijgt je geld terug. Het bedrag wordt uiterlijk zes weken nadat je bericht van ons hebt gehad op je rekening teruggestort. Als je te weinig betaald hebt, dan vragen we je het resterende bedrag binnen 4 weken op onze rekening te storten. Het is mogelijk om de afrekening van de servicekosten in termijnen te betalen. Hiervoor kan je hieronder een formulier downloaden.
Download hier een aanvraagformulier.

Verhoging jaarlijkse servicekosten
Als uit de jaarlijkse servicekostenafrekening blijkt dat je gezien je verbruik een te laag voorschotbedrag betaalt, dan stellen we je voor het maandelijkse servicekostenbedrag te verhogen. Op die manier verklein je de kans dat je in het volgende jaar opnieuw moet bijbetalen. Omdat de uiteindelijke kosten samenhangen met het werkelijk verbruik, kunnen we je niet garanderen dat je in het volgende jaar helemaal niet bij hoeft te betalen. Zo kan een erg koude winter bijvoorbeeld leiden tot hogere servicekosten dan gebruikelijk.

De jaarlijkse huurverhoging

Wettelijk is bepaald dat de netto huur ieder jaar op 1 juli verhoogd mag worden. Door de overheid wordt jaarlijks vastgesteld met welk percentage de huur maximaal mag stijgen. Je wordt ieder jaar uiterlijk eind april door ons geïnformeerd over de verandering van de huurprijs.

Huurtoeslag

Al onze zelfstandige woonruimtes komen in principe in aanmerking voor huurtoeslag. Of je ook echt huurtoeslag krijgt is afhankelijk van je inkomen en leeftijd. Als je meer over huurtoeslag wilt weten, dan kun je het beste kijken op toeslagen.nl.

Voor meer informatie over huurtoeslag kun je ook bellen met de dienst Toeslagen (0800-0543). Deze dienst is van maandag tot en met donderdag bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Tip: check altijd even of je huurtoeslag kunt krijgen

Veel huurders van de SHWJ komen in aanmerking voor huurtoeslag. Het is dus zeker de moeite waard om te checken of je huurtoeslag kunt krijgen.

Tip: zelf een proefberekening huurtoeslag maken

Op de website van de Belastingdienst staat een handige applicatie waarmee je kunt berekenen of jij voor huurtoeslag in aanmerking komt en hoeveel huurtoeslag je waarschijnlijk krijgt.

Klik hier voor het maken van een proefberekening:
toeslagen.nl

Als je jonger dan 23 jaar bent en een laag inkomen hebt, maar volgens de proefberekening niet voor huurtoeslag in aanmerking komt, neem dan altijd even contact op met de SHWJ.

Aanvragen van huurtoeslag
Huurtoeslag moet je zelf online bij de Belastingdienst aanvragen.
Klik hier voor het aanvragen van huurtoeslag.

Hulp bij het aanvragen van huurtoeslag
Komt je er zelf niet goed uit? Dan kun je altijd contact opnemen met het Leidse hulp- en informatiepunt van de Belastingdienst:

Belastingdienst regio Holland-Midden
Willem de Zwijgerlaan 2a
2316 GB Leiden
Telefoon: 0800-0543

Ik Huur Een Woning

Contact en Communicatie

In de communicatie tussen ons en onze (toekomstige) huurders hanteert de SHWJ een aantal strikte gedragsregels. Deze regels gelden voor e-mailverkeer, telefonisch contact of persoonlijk contact met onze medewerkers en/of bedrijven die ons vertegenwoordigen op locatie of kantoor. De huisregels zijn te vinden in het onderstaande document.

Nieuws