Random image

Onderhoud en reparaties

Als bij de overdracht van de woning blijkt dat er nog reparaties verricht moeten worden, maakt de beheerder hier afspraken voor. Als je eenmaal een poosje in de woning zit, kan er natuurlijk ook altijd iets stuk gaan. Op deze pagina vind je informatie over wie waar verantwoordelijk voor is en welke stappen je moet ondernemen bij onderhoud of reparaties.

Onderhouds-ABC

In het onderhouds-abc kun je lezen wanneer wij de kosten van de reparatie voor onze rekening nemen en wanneer de reparatie voor jouw rekening komt.

Als bij een reparatie blijkt dat onderdelen als gevolg van normaal gebruik versleten zijn, dan worden deze onderdelen voor rekening van de SHWJ vervangen.

Klik hier voor het onderhouds-abc

Reparatieverzoek

Voor een spoed reparatie kun je ons het beste bellen.  Een ticket aanmaken op mijn.shwj.nl is handiger als je reparatie verzoek voorzien moet worden van situatie foto’s of wanneer het geen spoed reparatie betreft. We vragen hier regelmatig om als je ons belt voor reguliere reparaties die geen spoed hebben om de situatie in te kunnen schatten en je reparatieverzoek bij de juiste persoon onder te brengen.

Log in op jouw persoonlijke pagina op mijn.shwj.nl en maak een ticket aan. Indien het kan stuur foto’s mee van het probleem als bijlage bij je ticket. Stuur geen mail. Alle reparatieverzoeken of communicatie gaat via je eigen pagina op mijn.shwj.nl .Nieuw op mijn.shwj.nl? Hier is de handleiding te vinden.

Telefonische bereikbaarheid

Spoed contact
Voor zaken die onder spoed of calamiteiten vallen kun je van maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 16.30 uur telefonisch contact met ons opnemen op de noodlijn.(keuzemenu)

Regulier contact
Tussen 10.00 en 13.00 uur zijn we door de week bereikbaar voor alle andere zaken.

De SHWJ is bereikbaar op telefoonnummer 071 513 46 18.

Spoedreparaties buiten kantoortijden

Ook in de avonduren en in het weekeinde kun je ons bellen op 071 513 46 18 (alleen in geval van een spoedreparatie). Er  wordt een bericht afgespeeld waarna je via het keuzemenu kan worden doorgeschakeld naar onze boodschappendienst Intertel.

Intertel zorgt er voor dat er een bedrijf bij je langs komt om de reparatie uit te voeren. Er moet wel sprake zijn van een spoedreparatie. Als je Intertel inschakelt voor klachten die niet dringend zijn of al tijdens kantooruren bekend waren, worden de kosten van de reparatie bij jou in rekening gebracht.

Storing Centrale Verwarming

Vraag voor je de SHWJ belt altijd even bij buren na of ze ook problemen met de cv hebben. Controleer bij een cv-storing ook altijd eerst of de radiator ontlucht moet worden Als je niet weet hoe je dit moet doen, bel dan de SHWJ voor instructies.

Tijdens kantooruren kun je cv-storingen melden op ons kantooradres: Breestraat 55 te Leiden, telefoonnummer 071 513 46 18.

Buiten kantooruren meld je storingen bij onze boodschappendienst Intertel, je belt via  071 513 46 18. Er  wordt een bericht afgespeeld waarna je via een keuzemenu kan worden doorgeschakeld naar onze boodschappendienst Intertel. Intertel zorgt er vervolgens voor dat er een bedrijf bij je langs komt om het probleem te verhelpen.

Complexen Koningstraat en Boudewijn Büchpad: waterdruk controleren

De woningen in onze complexen aan de Koningstraat en Boudewijn Büchpad  hebben een eigen cv-ketel. Heb je een eigen ketel, controleer dan bij een cv-storing altijd eerst even of er voldoende waterdruk is. Als blijkt dat er water bijgevuld moet worden, klik dan op onderstaande link van Vattenfall voor meer informatie:

www.vattenfall.nl

Verstoppingen

Verstoppingen kun je tijdens kantooruren melden op ons kantooradres: Breestraat 55 te Leiden, telefoonnummer 071 513 46 18.

Buiten kantooruren meld je storingen bij onze boodschappendienst Intertel, je belt via  071 513 46 18. Er  wordt een bericht afgespeeld waarna je via een keuzemenu kan worden doorgeschakeld naar onze boodschappendienst Intertel. Intertel zorgt ervoor dat er een bedrijf bij je langs komt om de verstopping te verhelpen. Als je Intertel inschakelt voor klachten die niet dringend zijn of al tijdens kantooruren bekend waren, dan worden de kosten van de reparatie bij jou in rekening gebracht.

Tip: controleer regelmatig of er haren in het doucheputje zitten

Controleer bij een verstopping van het doucheputje altijd zelf eerst of er misschien haren en/of zeepresten in het doucheputje zitten. In de meeste gevallen loopt het putje weer door nadat de haren/zeepresten verwijderd zijn.

Tip: verstopping voorkomen

Graag willen we je vragen om geen vet, olie of kattengrind door de wc te spoelen. Ook vochtige toiletdoekjes, verbandartikelen en condooms mogen niet door de wc worden gespoeld. Als er bij het ontstoppen zaken in het riool worden aangetroffen die hier niet in thuis horen, worden de kosten van het ontstoppen in rekening gebracht bij degene die de verstopping veroorzaakt heeft.

Doucheventilatie

Controleer regelmatig of de mechanische ventilatie goed werkt en zorg dat de roosters goed schoon blijven. Ook is het belangrijk om altijd goed te ventileren. Zet na het douchen de douchedeur open en maak de muren en vloer van douche na gebruik droog. Dit doe je het makkelijkst met een ruitenwisser. Met goed drogen en ventileren kun je schimmelvorming op het plafond en/of op de muren voorkomen.

Tip: schimmel bestrijden

Schimmel kun je zelf op een eenvoudige manier bestrijden. Vul een plantenspuit met water en voeg hier wat bleekwater of brandspiritus aan toe. Spuit hiermee vervolgens op de schimmelplekken. Je hoeft niet na te spoelen. De plekken trekken vanzelf weg.

Klik hier voor de folder van het ministerie Volkshuisvesting over schimmel en ventilatie

Elektrisch koken – 2 of 3 fasenstroom

Als u elektrisch kookt moet u in de meterkast kijken of uw kookplaat op 2 groepen of 3 groepen moet worden aangesloten. U kunt dit zien aan het aantal stoppen die gemerkt zijn met “koken”of “3-fasengroepen”. Koopt u een nieuwe kookplaat in de winkel zal deze op 2 groepen zijn aangesloten. Als uw woning een 3-fasenaansluiting (3 stoppen) heeft zal u de kookplaat moeten laten ombouwen door een erkend installateur. Mocht u niet zeker zijn welke aansluiting uw woning heeft, kunt u altijd het kantoor van de SHWJ bellen voor informatie.

Mechanisch ventilatiesysteem

Het is belangrijk dat je regelmatig de ventilatieroosters schoonmaakt. Op die manier behoud je een goede afzuiging binnen je woning.

Legionella

De temperatuur van het douchewater is afgesteld op minimaal 60°C. Bij temperaturen boven de 60°C wordt de legionella-bacterie gedood. Dit betekent dus dat je normaal gesproken geen extra maatregelen hoeft te treffen om legionella tegen te gaan.

Tip: Week weggeweest? Laat het water doorstromen!

Als je langer dan een week niet thuis bent geweest, is het belangrijk om zowel het koude als het warme water van de douche, de wastafel en de keuken een minuut door te laten stromen. De douchekop kun je het beste even onderdompelen in een emmer met water of het sproeistuk eraf draaien. Ventileer goed of verlaat voor alle zekerheid de ruimte.

Binnenschilderwerk

Het houtwerk, zoals de binnenkozijnen en deuren, mag alleen in overleg met de huismeester geschilderd worden. De huismeester kan je vertellen in welke kleur je het houtwerk mag schilderen. Het schilderwerk moet worden uitgevoerd overeenkomstig de richtlijnen van de folders van bouwmarkten zoals de Gamma, Praxis en Karwei.

Klik hier als je wilt weten in welke staat je de woning moet achterlaten als je verhuist.

Glasverzekering en inboedelverzekering

Voor het buitenglas van de woning heeft de SHWJ een glasverzekering afgesloten. Bij glasbreuk van het buitenglas kun je zelf contact opnemen met Samenwerking Glasverzekering, schadealarmnummer 0800 3 888 7222. Samenwerking Glasverzekering zorgt ervoor dat het glas vervangen wordt.

Alleen het buitenglas is via de SHWJ verzekerd. Voor het binnenglas en de inboedel van je woning moet je zelf een inboedelverzekering afsluiten.

Ik Huur Een Woning

Contact en Communicatie

In de communicatie tussen ons en onze (toekomstige) huurders hanteert de SHWJ een aantal strikte gedragsregels. Deze regels gelden voor e-mailverkeer, telefonisch contact of persoonlijk contact met onze medewerkers en/of bedrijven die ons vertegenwoordigen op locatie of kantoor. De huisregels zijn te vinden in het onderstaande document.